NL EN

Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021

by Aimée Zito Lema

De Argentijns-Nederlandse kunstenaar Aimée Zito Lema dook in de archieven van de Oude kerk. Geïnteresseerd in momenten in de geschiedenis waarop mensen zich verzetten, vielen twee gebeurtenissen in de Oude Kerk haar op. De beeldenstorm, die op 23 augustus 1566 plaatsvond in de Oude Kerk, en de plaatsing van een rood venster van kunstenaar Giorgio Andreotta Calò in de Heilig Grafkapel, waar een lange rechtszaak op 17 maart 2020 en een uitspraak van de Raad van State, lange tijd voor weerstand zorgde. De sporen van beide conflicten vormden het basismateriaal voor het nieuwe werk van Zito Lema, dat bestond uit fotografie, sculpturen, textielwerken, poëzie en een installatie met bassins.

De beeldtaal van de installatie (bouwlampen, steigers) deed denken aan restauratiewerkzaamheden die eeuwig aan de gang zijn in de kerk, en symbool staan voor zowel verandering als voor het tegengaan van verandering. Je zag waterbassins met foto’s en bouwelementen, je hoorde gedichten uitgesproken worden en dwalend door de kerk kwam je een aantal sculpturen tegen waarin foto’s op papier waren verwerkt. In het hoogkoor hingen twee omvangrijke textielwerken. Al deze elementen samen stonden stil bij de manier waarop herinnering werkt voor een individu en voor een groep.

In de Collegekamer vond een kleine presentatie van werk van de Argentijnse kunstenaar León Ferrari (1920–2013) plaats, waarmee het werk van Aimée Zito Lema verbinding heeft. Ze groeide op met zijn werk en bekeek zijn werk opnieuw tijdens de eerste lockdown. Gedurende haar onderzoek voor deze tentoonstelling ontstonden vragen over de relatie tussen beeld en taal in het kader van verzet. En zo viel deze nieuwe parallel met zijn werk haar op. Met zijn gedichten, collages en zelfs een brief aan de paus waarschuwde Ferrari voor een ‘wreedheid die innig vermengd is met de vriendelijkheid die haar bedekt.’ Het persoonlijke leven van de kunstenaar, de verhouding tot religie en de geopolitieke ontwikkelingen in zijn tijd zijn herkenbaar in de geselecteerde werken.

Materials , , afdrukken, waterbekkens, tekst, papier

Fragments of a process

Explore the elements of the work

photographic prints Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021: Fotografische werken
Read more
Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021: Bassins
Read more
poëzie Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021: Poëzie
Read more
Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021: Footnote, León Ferrari
Read more
Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021: Symposium – Art and Resistance
Read more
Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021: Beeldhouwwerken
Read more
Here Is Where We Meet | Aimée Zito Lema, 2021: Textiel
Read more

Related

Pilaarschilderingen
Read more

Artist Aimée Zito Lema was captivated by the empty spaces on the pillars, as they displayed the traces of resistance. The visible absence of the sculptures was one of the many footprints of age-old conflicts in the church. These conflicts over heritage continue in other forms in the present. Nonetheless, this is only one of the sites where the effects of struggle on the church were visible, as there were far more traces present. Zito Lema investigated the Oude Kerk up unto the attic for her research, as she used these elements to develop her site-specific works, which were on display in the Oude Kerk in 2021.
collectie oude kerk Rode raam in het Heilig Grafkapel
Read more

Aimee Zito Lema was interested in the Oude Kerk as a place of conlifct, transformation, and memory. In order to explore instances of polemics in the history of the church, Zito Lema also took a closer look at the loud controversies around the installing of the red stained glass window in the Holy Sepulhre chapel - a work by the Italian artist Giorgio Andreotta Caló that itself also addressed a conflict situtation: the Iconoclastic Fury. Zito Lema investigated the texts (legal documents, news aritcles, opinion of neighbors, etc.) of social resistance and used them as source materials for her poetry works.
Kunst is Lang met Aimée Zito Lema
Read more
The World After: Conversation Pieces | Aimeé Zito Lema: Newness, 2020
Read more

Identifiers for references

Oude kerk Adlib Collect priref 2166