Tijdens de installatie Garden of Scars organiseerde de Oude Kerk een uitgebreid publieksprogramma onder de naam Gatherings, gekoppeld aan de thema's van Ibrahim Mahama's werk en aan actuele kwesties. Bezoekers werden uitgenodigd om de artistieke interventie vanuit een ander perspectief te verkennen door middel van concerten, rondleidingen, performances en andere activiteiten.
Gedurende drie weekends nodigde de Oude Kerk gemeenschappen van denkers, muzikanten en reizigers uit om midden in de Tuin der Littekens verhalen van beide zijden van de Atlantische Oceaan te delen. In de eeuwenlange relatie met Europa hebben Afrika en zijn diaspora te maken gehad met de verschrikkingen van verscheuring. Tegelijkertijd is er een vermogen tot groei in deze anderszins uitbuitende destructieve relatie. Geluiden en verhalen reisden, veranderden en vermengden zich door ruimte en tijd, op weg naar het nieuwe nu en het geluid dat al in de oren van de toekomstige generatie klinkt.
Op uitnodiging van kunstenaar en curator Richard Kofi verkennen DJ Chinnamasta, choreograaf en performer Christian Guerematchi en rapper Suzooki Swift via muziek en performance de betekenis en verscheidenheid van zwarte Europese identiteit. Centraal staat het begrip ‘the non aligned’, ontleend aan de internationale politieke beweging, opgezet tijdens de Koude Oorlog door landen die niet bij het Westen en niet bij de Sovjet Unie wilde horen. Wat betekent een non-aligned positionering in de kunst? Kan het bijdragen aan artistieke vrijheid? Inspireert het onze (politieke) identiteitsvorming of activisme? En wat voelen we in onze lichamen als we ons vrij denken van dominante geschiedschrijving en politieke systemen?
Materials
|
DJ set-up, microfoon, speakers, kostuums, doek
|