Op de vroege morgen is de Oude Kerk een meditatieve oase in de stad. Sinds 2017, iedere eerste vrijdag van de maand om 8 uur ‘s ochtends, terwijl de opkomende zon door de hoge kerkramen schijnt en de buurt langzaam wakker wordt, bezoekers kunnen hier genieten van het eigentijdse muziekprogramma silence. Voor deze concerten, waarbij de akoestiek en de ruimte van de Oude Kerk centraal staan, worden veelal jonge, experimentele muzikanten uitgenodigd. Er zijn geen vaste zitplaatsen; bezoekers worden uitgenodigd om rond te lopen en te ontdekken hoe de muziek klinkt op verschillende plekken in de kerk.
Deze vrijdagochtend konden de bezoekers luisteren naar muziek van de Zweedse componiste Maria W Horn, dankzij een nieuwe samenwerking tussen de Oude Kerk en het FIBER Festival. De samenwerking vergemakkelijkte de wereldwijde ontwikkeling van nieuwe orgelmuziek, die zich langzaam ontvouwde in de prachtige akoestiek van kerken en kathedralen. Bovendien resoneerde het beroemde Vater-Müller-orgel voor het eerst sinds de omvangrijke restauratie van de Oudekerk-toren was voltooid.
Dit concert was een ontmoeting tussen het achttiende-eeuwse Vater-Müller en elektronische muziekinstrumenten. Horn en organist Mats Erlandsson speelden een doorlopende set waarin zij twee klanklagen over elkaar heen legden: die van het orgel en die van de computer. Zo creëerden zij een site-specific en hybride instrument dat het timbre van het orgel en de akoestische eigenschappen van de ruimte versterkte en transformeerde. De verankering van nieuwe klanken in de harmonische taal van de traditionele orgelmuziek is uniek in de aanpak van Horn en Erlandsson. Hoe klinkt het Vater-Müller-orgel uit 1724 in dialoog met computergegenereerde klanken en hoe versmelten de twee in de akoestiek van de Oude Kerk?
Materials
|
Orgelpijpen, speakers
|