silence #27: Messiaens 'Catalogue d’Oiseaux' door Ralph van Raat
Op de vroege morgen is de Oude Kerk een meditatieve oase in de stad. Sinds 2017, iedere eerste vrijdag van de maand om 8 uur ‘s ochtends, terwijl de opkomende zon door de hoge kerkramen schijnt en de buurt langzaam wakker wordt, bezoekers kunnen hier genieten van het eigentijdse muziekprogramma silence. Voor deze concerten, waarbij de akoestiek en de ruimte van de Oude Kerk centraal staan, worden veelal jonge, experimentele muzikanten uitgenodigd. Er zijn geen vaste zitplaatsen; bezoekers worden uitgenodigd om rond te lopen en te ontdekken hoe de muziek klinkt op verschillende plekken in de kerk.
Wat als we onszelf voorstellen als vanaf een andere planeet? Wat als wij een klankdocument, een samenvatting maken van hoe we onze wereld zien en horen? Dit zijn vragen die Adrián Villar Rojas stelde met zijn installatie en soundscape Poems for Earthlings. De Franse componist Olivier Messiaen heeft in zijn pianowerk Catalogue d’Oiseaux (1956-1958) op zijn eigen wijze in klank willen vatten hoe hij de aarde zag, en in het bijzonder het landschap van Frankrijk. De verschillende kleuren, de natuur, en vogels als bewoners en als onderdeel van dat totaal. Hij creëert tijdloos klankbeeld van eindeloze landschappen. In dit Silence concert speelde pianist Ralph van Raat twee van deze landschappen, afgewisseld met Preludes, composities voor piano van de jonge Messiaen.