Tijdens het laatste deel van het Come Closer-programma in relatie tot The Instrument of Troubled Dreams van Janet Cardiff en George Bures Miller werden bezoekers uitgenodigd om verder te luisteren dan het hier en nu. Op 12 april hielden Pamela Jordan en Jo Kali luistertochten, waar het "hier" nog de ruimte van de Oude Kerk was, maar het "nu" werd uitgerekt naar een mogelijk verleden en een speculatieve toekomst. Behalve de luistertours van Jordan en Kali werd in de Sebastiaanskapel op een scherm ook een video over Gemini Exit (Beeny’s Retirement) gepresenteerd. De 12.05 minuten durende video, genaamd ‘contraband Gemini Exit (Beeny’s Retirement)’ was gemonteerd door Fán Liào, en toonde beelden van de februari-editie van Come Closer. Gemini Exit (Beeny’s Retirement) was een performance van kunstenaar Ivan Cheng met draagbare sculpturen van Kristoffer Zeiner. De performance reflecteerde op vragen over agency zonder auteurschap.
Come Closer was een reeks educatieve performanceprogramma's in de Oude Kerk, ontwikkeld in en rond de specifieke artistieke interventies die de ruimte op het. Kunstenaars, muzikanten, onderzoekers en bezoekers verkennen samen een onderbelicht verleden, alternatieve versies van het heden en mogelijke toekomsten. De Come Closers, samengesteld door Radna Rumping, hadden de vorm van intieme avonden, waarbij bezoekers en kunstenaars de sonische ruimte van de Oude Kerk verkennen met dans, performance en diepe luisteroefeningen.
Materials
|
Koptelefoon, video, luistertour, kerkklok
|