NL EN

Nationalisme
Subject

Doordat de Oude Kerk nationaal erfgoed is, maakt het onderdeel uit van een nationalistische narratief dat dit soort historische plekken een fundamentele rol geeft in het creëren van de Nederlandse identiteit. Hierbij eisen bepaalde stemmen dat ‘monumenten’ in originele en authentieke staat behouden blijven. Echter zijn de toegeschreven originaliteit en authenticiteit zeer problematisch. Hiernaast zijn voorbeelden van een nationalistische houding in de kerk de praalgraven waar de zogenoemde Nederlandse helden liggen begraven. Deze plekken zijn herinneringen aan gevoelens die vandaag de dag nog steeds aanwezig zijn in de Nederlandse samenleving. Bovendien was een nationalistisch gevoel ook onderdeel van wat deze individuen motiveerde land te koloniseren en de lokale bevolking te onderwerpen aan hun gezag. Eén van de meest toonaangevende voorbeelden is Jacob van Heemskerck, die de reputatie heeft van een heroïsche ontdekker. In dit narratief ontbreekt echter de kolonisering van land die volgde op zijn reizen.
Vandaag de dag belemmeren nationalisme en trots de kritische bevraging van de vele narratieven die deze personen tot helden verklaren. Dit kan men terugzien in het publieke debat wanneer het gaat over het verwijderen van standbeelden en straatnamen welke zijn opgedragen aan nationale ‘helden’ die verbonden zijn met het kolonialisme. Het is het koloniale verleden dat hierbij het heden en de nationale identiteit vormgeeft. Aangezien dit een verhit debat is, is het belangrijk om op je eigen positie te reflecteren. Zodoende is het vormgeven en bouwen van dit archief als Nederlander iets om in gedachte te houden. Hoe denkt u dat uw positie uw mening wat betreft dit onderwerp beïnvloedt.