Silence #35: End and Beginning
Op 1 april was in de Oude Kerk een programma te horen zoals het nog nooit heeft geklonken: een concert met composities van twee modernistische Russische componisten, Galina Ustvolskaja (1919-2006) en Alexander Raskatov (1953), uitgevoerd door Tomoko Mukaiyama en een ensemble van acht contrabassisten en slagwerk.
De Russische componiste Galina Ustvolskaja werd in het Westen bekend door het Holland Festival van 1989, in het jaar van de val van het communisme, nu 33 jaar geleden. Het 'Dies Irae' uit 1973 is een van haar krachtigste werken, waarin de muziek de kerkruimte vult met voortdurende hamerslagen. De compositie van Alexander Raskatov staat hiermee in contrast: zij is gebaseerd op de klankrijkdom van Russisch-orthodoxe kerkklokken. 'Alle mogelijke klankcombinaties tussen piano, slagwerk en contrabassen zet ik in om deze mysterieuze instrumenten tot klinken te brengen', aldus Raskatov. Zo kwamen twee oude elementen samen: het 'Dies Irae', dat eeuwenlang klonk als onderdeel van de getijdengebeden, en het geluid van luidende klokken, die in vroegere tijden het verloop van de dag markeerden.