Silence #24: Ellen Arkbro

by Ellen Arkbro
in the series Silence

Show gallery or Scroll for more

Op de vroege morgen is de Oude Kerk een meditatieve oase in de stad. Sinds 2017, iedere eerste vrijdag van de maand om 8 uur ‘s ochtends, terwijl de opkomende zon door de hoge kerkramen schijnt en de buurt langzaam wakker wordt, bezoekers kunnen hier genieten van het eigentijdse muziekprogramma silence. Voor deze concerten, waarbij de akoestiek en de ruimte van de Oude Kerk centraal staan, worden veelal jonge, experimentele muzikanten uitgenodigd. Er zijn geen vaste zitplaatsen; bezoekers worden uitgenodigd om rond te lopen en te ontdekken hoe de muziek klinkt op verschillende plekken in de kerk.

Voor Silence #24 voerde Ellen Arkbro haar nieuwe compositie CHORDS uit. In CHORDS kiest Arkbro voor een meer minimalistische benadering, waarbij ze zich richt op de onmiddellijke kwaliteiten van geluid en de tonale capaciteiten van akoestische instrumenten elegant uitbreidt door middel van precieze, subtiele synthese. Samengesteld uit een zorgvuldig geselecteerde combinatie van tonen, rekt CHORDS het timbrale karakter van de instrumenten waarop het wordt uitgevoerd uit, breidt het uit en verdoezelt het. Arkbro onderzoekt de sonische materialiteit en harmonische kwaliteit van akkoorden. Ze bekijkt hoe de composities ruimte innemen in plaats van tijd - en transponeert theoretische mogelijkheden naar het fenomenale rijk.

De kunstenares over haar muziek, orgels en kerken: 'Ik zie het als langzame muziek die zich richt op een bepaald soort geluid, of liever gezegd een heel specifieke ervaring daarvan: dat moment waarop een in-stemmend geluid op de een of andere manier één wordt met de ruimte waarin je luistert.' Arkbro voert haar site-specific composities regelmatig uit in kerken. 'Er gebeurt iets als mensen een kerk binnengaan. Ze worden wat stiller en zijn zich wat meer bewust van hun omgeving en van andere mensen.' En daar vindt men orgels: "Het is zo'n interessant object, zo'n complex instrument, waar mensen zoveel jaren over hebben gedaan om het te bouwen. Elk instrument is anders en is gebouwd voor een specifieke ruimte. Op de een of andere manier was het zoveel logischer dan je laptop meenemen en die in twee speakers pluggen.'

Materials Orgelpijpen

Fragments of a process

Related

Silence #21: Laurens de Man en Artvark Saxophone Quartet
Read more
Silence #22: Cathedral Mobile
Read more
Silence #23: La Lontananza Nostalgica Utopica Futura
Read more
Silence #25: Requiem for the Oude Kerk
Read more

Identifiers for references

Oude kerk Adlib Collect priref 2296